Természetismereti napok
Természetismereti napok a Dr. Krepuska Géza Általános Iskolában
Iskolánk egyik alapvető pedagógiai célja, hogy tanulóinknak az ismeretszerzés és a társas tanulási alkalmak és élményszerzési lehetőségek sokféleségét kínáljuk, mert hiszünk abban, hogy a mai kor gyermekeinek csak így adhatók át sikeresen a szükséges tárgyi ismeretek, illetve így alakíthatók ki bennük azok a készségek, amelyek sikeres felnőtté tehetik őket. Ezért szervezzük meg állandó programjainkat, fejlesztjük projektjeinket, mint például a pénzügyi vagy egészségnevelési témahetek.
Kiemelt jelentőségű saját innovációnk a természetismereti napok, mellyel 2023-ban elnyertük az Oktatási Hivatal Bázisintézménye címet. A természetismereti napok az évszakok járásához igazodóan kerülnek megrendezésre a tanév során, ősszel, télen, végül tavasszal. Tanulóink szívesen és aktívan vesznek részt ezeken az alkalmakon, várják a kirándulásokat, a különböző intézménylátogatásokat, készítik az élményeiket bemutató plakátokat.
A nap folyamán nincs szokásos tanítás, azonban a gyerekek 8 órától 9 óráig elméleti előkészületen vesznek részt, majd a tízórai után az osztályok az osztályfőnökök vezetésével szánkózni mennek az iskola környékén (az osztályok által választott helyszínekre).
Téli természetismereti nap 2025 (Osztálybeszámolók)
1. osztály
2. osztály
február 25-én téli természetismereti napot tartottunk. A projektnap reggel 8 órakor kezdődött. Az eresztvényi Geopark Látogatóközpont szakemberei előadást tartottak az iskolában, melynek témája a Karancs – Medves vidékének növény- és állatvilága volt. Megismerkedtünk környékünk leggyakoribb fáival, virágaival, az itt élő madarakkal, emlősökkel, rovarokkal, hüllőkkel. Ezt követően megtízóraiztunk, majd kiutaztunk az eresztvényi Madárparkba. Ott lakóhelyünk madárvilágával ismerkedve a park interaktív játékait is kipróbáltuk. Átvonultunk a játszótérre, ahol rövid kötetlen játék következett. Miután visszaérkeztünk az iskolába, megoldottuk a témanaphoz kapcsolódó feladatsort. Záró feladatként lerajzoltuk a legérdekesebb állatokat és növényeket, majd elkészítettük a projektnap tablóját.
3. osztály
A természetismereti napot egy izgalmas előadással kezdtük, ahol a Novohrad – Nógrád Geopark dolgozói bemutatták környékünk növény- és állatvilágát. A digitális tábla segítségével képeken keresztül megismerhették az elővilágunkat.
A bemutató után busszal elutaztunk Salgótarjánba a Beszterce térre. Nemrégen készült tanösvény található itt, ahol állatok és növények tápláléklánca figyelhető meg. Fókuszban az élményalapú tanulás áll. Mivel környezetismeretből ennél a témakörnél járunk, ezért nagyon jó a tanulásuk megerősítésében. A téren eredeti, hatalmas kőzetmintákat helyeztek el, amiket életnagyságban meg tudtak nézni a gyerekek.
Előre kijelölt három fős csoportokban kutakodtak és készítették el a feladatokat. Most először dolgoztak csoportokban és meglepően nagyon ügyesen, együttműködően tudták segíteni egymást. A feladatok elvégzése után elmentünk a játszótérre, ahol megpihenve, szépen egymással tudtak játszani. Végül átsétáltunk a tóhoz, ahol megtekintettük a kacsákat és meg is etettük őket.
Az iskolába visszaérve megebédeltünk és elkészítettük a tablót, majd fáradtan hazaindultunk.
4-5. osztály
Iskolánk tanulói február 25-én téli természetismereti napon vettek részt. Az 5. és 4. osztály diákjai a salgótarjáni Dornyai Béla Múzeumba látogattak el, ahol az üvegváros kiállítást tekintették meg. Az indulás előtt üvegből készült tárgyakkal ismerkedtek meg, melyeket már sok háztartásban műanyag termékekkel helyettesítenek, majd kisfilmeket néztünk meg arról, hogyan készülnek a kézzel készített, fújt üvegtermékek, illetve a mindennapokban használt edzett síküvegek.
A majd másfél órás foglalkozás után rendezett sorban a vasúti pályaudvar felé vettük az irányt.
A belépőjegyek megváltása után kísérőkkel a kiállítási terembe mentünk. Rövid, tartalmas bemutatás után a már előre elkészített asztaloknál kipróbálhattuk az üvegfestés nehézségeit. Örömünkre az elkészített darabokat megtarthattuk.
A múzeumi látogatás után hosszú sétát tettünk Salgótarján utcáin. Megtekintettük a régi Öblösüveggyárnál kiállított üvegfúvó szoborcsoportot. Elsétáltunk a Nógrád Vármegyei Rendőrfőkapitánysághoz. Megnéztük a Katasztrófavédelem épülete előtt kiállított régen használatos tűzoltó járműveket. Megálltunk a Nógrád Vármegye házánál nemrégiben felavatott Madách Imre szobornál. Felsétáltunk a Kisboldogasszony katolikus templomhoz. A sok látnivaló után játékkal kapcsolódtunk ki. A Pécskő úti játszótéren felszabadultan szaladgáltak, hintáztak a gyerekek. A rövid kis mókázás után Salgótarján Főterén a JAMKK előtt Radnóti Miklós szobrát néztük meg. A nap utolsó állomásaként a Dr. Förster Kálmán téren álltunk meg, ahol egy rövid kis összefoglalót tartottunk a gyerekeknek a nap eseményeiről
6. osztály
A mai nap a 6. osztály látogatást tett a Pásztói múzeumban, ahol fantasztikus idegenvezetéssel megismerték az Oskolamester házát majd a kiállításokat, kiemelten a természettudományi kiállítást, ahol a tanulók feladatlapot is kaptak. A látogatás előtti napon a tanulók félórás filmet néztek meg Pásztó városról és a múzeumról. A látogatás lezárásaként a szerzett ismeretekről tesztlap kitöltésével, saját fotók felhasználásával, bemutató készítéssel, és fogalmazással tesznek tanúságot. A gyerekeket Kalcsó Gábor osztályfőnök és Dr. Paróczainé Varga Ildikó igazgató asszony kísérte.
7-8. osztály
A természetismereti nap keretében a 7-8. osztállyal meglátogattuk a bátonyterenyei Viessmann Kft-t. A reggeli vonatos indulás után nagyjából 9 órakor értünk az üzembe, ahol már vártak minket. Kedves fogadtatás után körbe vezettek minket az épületen, részletesen bemutatva a termelést az elejétől a végéig. Megismerkedtünk a termékekkel és azok elkészülésének folyamatával. Hogyan lesz a műanyag-granulátumból akár többszáz euróért eladható makett. Bepillanthattunk a termelés folyamataiba, a logisztikától egészen a pár milliméteres apró alkatrészek gyártásáig bezárólag. Szót ejtettek a munkakörülményekről is és arról, hogy milyen végzettséggel és képzettséggel lehet bekerülni az üzemhez. Tanulságos délelőtt volt a pályaválasztás előtt álló fiatalok számára.